PENGENALAN
Apa itu kemahiran generik
ataupun kemahiran yang dikenali sebagai kemahiran insaniah, kemahiran soft skills
dan kemahiran modal insan? Kemahiran generik adalah kemahiran yang perlu
diterapkan di dalam diri pelajar agar pelajar mempunyai kebolehan untuk
menyiapkan tugasan dengan sempurna daripada pelbagai aspek. Menurut Robinson (2000), kemahiran
generik adalah kemahiran asas yang diperlukan untuk mendapatkan, mengekalkan
dan melakukan kerja dengan baik manakala Kearns (2001), menyatakan bahawa kemahiran
generik adalah kemahiran yang boleh diaplikasikan untuk merentasi pelbagai
jenis pekerjaan. Antara kemahiran yang terdapat dalam kemahiran generik adalah
kemahiran belajar, kemahiran pemudahcara atau fasilitator, kemahiran mentafsir
dan menilai, kemahiran teknologi maklumat serta kemahiran berfikir. Dalam
tugasan ini, saya akan menerangkan kemahiran belajar dan kepentingannya.
Pertama sekali, kemahiran belajar
sangat penting dan perlu dikuasai oleh semua orang terutamanya pelajar sekolah,
pelajar di Institut Pengajian Tinggi (IPT), pelajar di Institut Pendidikan Guru
(IPG), pensyarah-pensyarah dan guru-guru.
· Hal
ini terbukti apabila kemahiran ini diterapkan dalam proses pembelajaran, prestasi belajar dan mengajar dalam
kalangan pelajar dan guru dapat dipertingkatkan.
· Belajar tanpa kemahiran bukanlah sesuatu yang
senang, tetapi dengan mengetahui dan mengaplikasikan kemahiran belajar dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran, kita dapat dapat menjadikan proses pembelajaran lebih bermakna. Menurut Sabri Samad
(2003), kemahiran belajar ialah prinsip, teori umum dan kaedah tertentu yang
dapat melipatgandakan keberkesanan pelajar dalam sesi pembelajaran. Manakala
OUM HBML 2203 (2009), mentafsirkan kemahiran belajar sebagai kaedah yang sistematik
dan teratur untuk memperoleh dan memproses maklumat.
· Menurut
kajian oleh para cendekiawan, kemahiran belajar ini telah memberikan implikasi yang positif terhadap sistem
pembelajaran pelajar terutamanya pelajar di IPG.
Penguasaan kemahiran belajar
penting untuk pelajar berupaya belajar sendiri tanpa pengawasan dan bimbingan
guru.
· Hal
ini selaras dengan anjakan pelan
pembangunan pendidikan Malaysia iaitu untuk melahirkan pelajar yang
berkualiti yang mampu menjana idea sendiri bagi menyelesaikan sesuatu masalah.
· Belajar
tanpa bimbingan guru dapat megajar pelajar untuk menilai tahap pembelajarannya sendiri dan seterusnya melakukan transformasi dalam meningkatkan
prestasinya dalam pelajaran. Hal ini menunjukkan bahawa tanpa kemahiran
belajar, individu itu akan berasa sukar untuk belajar secara berdikari dan dengan
menggunakan kemahiran belajar kita dapat mencipta kecemerlangan berpandukan
hasil dan usaha sendiri.
KEPENTINGAN
KEMAHIRAN BELAJAR
Selain itu, kemahiran ini
juga penting untuk melahirkan pelajar
yang berfikiran KBAT iaitu kemahiran berfikir aras tinggi dengan
menggunakan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada sebagai sumber
pembelajaran. Contohnya, pelajar boleh menghubungkaitkan maklumat yang
diperoleh daripada sesi pembacaan dengan kehidupan mereka. Mereka bukan sahaja
membaca, malah mereka menggunakan otak mereka untuk berfikir dengan lebih luas
tentang maklumat yang mereka peroleh.
Di samping itu, kemahiran
belajar penting kepada pelajar, kerana dengan menguasai kemahiran ini, pelajar
dapat menguasai kemahiran utama dalam
kemahiran belajar seperti kemahiran mendengar, kemahiran membaca, dan kemahiran
membuat nota. Aktiviti membaca dan membuat nota mungkin dianggap mudah oleh
segelintir pelajar, namun tanpa mengetahui kemahiran belajar yang betul,
pelajar bermasalah dalam membaca dan membuat nota. Contohnya, buku sudah ada di
tangan, namun pelajar itu tidak dapat memahami maklumat yang dibaca kerana
bahan bacaannya terlalu panjang dan tidak dapat mengeluarkan maklumat yang
penting untuk dijadikan bahan rujukan dan nota. Kesannya pelajar akan mudah cepat
bosan dan hilang minat
terhadap bahan bacaan yang dibaca. Menurut
Omardin (1997), pelajar hanya dapat menumpukan perhatian terhadap proses
pembelajaran dalam tempoh masa yang singkat. Oleh itu, dengan mengetahui
kemahiran belajar, masalah ini dapat diatasi dan dapat menjimatkan masa daripada
membaca perkara yang sama secara berulang-ulang kali.
|
Seterusnya, sebagai
pelajar di IPG, kemahiran belajar penting untuk menjimatkan masa. “Masa
itu emas” atau dalam kata lain masa itu lebih berharga daripada emas. Sememangnya, sistem pembelajaran di
IPG memerlukan usaha pelajar sendiri kerana pelajar di IPG tidak dibekalkan
nota oleh pensyarah dan mereka tidak boleh bergantung kepada nota kuliah
sahaja. Mereka perlu merujuk maklumat atau bahan bacaan ilmiah untuk menambah
dan mengukuhkan lagi penguasaan mereka dalm sesuatu mata pelajaran. Di IPG,
kita selalu diingatkan untuk tidak membuang masa dan menggunakan masa dengan
melakukan kerja yang berfaedah..Misalnya, pelajar di IPG perlu memanfaatkan
masa dengan mencari maklumat dan rujukan sendiri daripada pelbagai sumber dan
menganalis maklumat tersebut untuk digunakan dalam membuat nota. Jadi, dengan
menggunakan teknik membuat rujukan dalam kemahiran belajar, pelajar dapat
menggunakan masa dengan efisien dalam mencari dan menguruskan maklumat yang
terdapat di pusat sumber dan persekitaran. Pendek kata, pelajar di IPG lebih
banyak menghabiskan masa di pusat sumber bagi mendapatkan bahan pembelajaran.
MATLAMAT
KEMAHIRAN BELAJAR
Matlamat kemahiran belajar
adalah untuk mewujudkan pembelajaran
bermakna yang melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif, kritis dan analitik
serta cekap menjana idea bagi menghasilkan produktiviti yang baru. Poh Swee
Hiang (2005), pemikiran kritis adalah pemikiran yang mahir dan bertanggungjawab
dalam proses menjana idea, memberi pendapat serta membuat kesimpulan dan
membuat keputusan dengan bijak. Mempelajari kemahiran belajar yang sesuai
merupakan masalah yang sering dihadapi oleh pelajar yang ingin mencapai
kecemerlangan dalam akademik. Kemahiran belajar sangat membantu jika pelajar
mahir menggunakan dan mampu mengaplikasikannya dalam pembelajaran sepanjang
hayat. Penguasaan dalam kemahiran belajar sangat penting kerana menurut kajian
yang dilakuka oleh Bass dan Greary (1996), salah satu cara penentuan kecekapan
atau prestasi seseorang individu mempelajari dan menguasai ilmu adalah dengan
menyedari gaya pembelajarannya. Gaya pembelajaran tidak dapat dinilai oleh
seseorang individu, jika kemahiran belajarnya belum dikuasai dengan sepenuhnya
kerana penguasaan kemahiran belajar melibatkan usaha menguasai gaya
pembelajaran. Setiap pelajar harus tahu bahawa dalam proses pembelajaran,
terdapat peringkat tertentu yang membolehkan pelajar belajar dan menguasai kemahiran belajar.
KESIMPULAN
Jelaslah di sini bahawa
kemahiran belajar telah dirangka untuk diaplikasikan oleh pelajar dalam
pembelajaran mereka untuk memudahkan proses pembelajaran mereka dan menjadikan
sesi pembelajaran lebih menarik. Cara belajar dalam kemahiran belajar boleh
dijadikan panduan dan rujukan oleh para pelajar sama ada pada peringkat
pengajian tinggi ataupun pelajar sekolah. Dengan menggunakan kemahiran belajar
dengan betul, pelajar dapat meningkatkan prestasi akademik dan dapat mencapai
keputusan yang cemerlang kerana pelajar mahir dalam menilai kelemahan dan
kekuatan mereka dalam pembelajaran. Dalam peperiksaan. Penguasaan kemahiran belajar juga
dapat membantu pelajar mengembangkan daya pemikiran mereka dan membuka minda
mereka dengan lebih luas serta mampu meningkatkan ingatan mereka agar tidak
mudah lupa akan maklumat penting dalam pembelajaran. Sebagai bakal guru, kemahiran belajar
ini sangat membantu jika kita mahir dan mampu mengaplikasikannya dalam sesi
pengajaran di sekolah dan pembelajaran di IPG.
DISEDIAKAN OLEH : NURUL SHAFIA BINTI WAHAB
RUJUKAN :
rakan-rakan, M. N. (1995). Kemahiran berfikir dan belajar. Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.
Sang, M. S. (2008).
Murid dan Alam Belajar. Perak: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Selamat, A. R.
(1989). Belajar Cara Belajar. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
Syed Ismail Bin
Syed Mustapa, A. S. (2010). Kemahiran Belajar. Selangor: Multimedia Sdn
Bhd.
Boleh layari ringkasanilmiah.blogspot untuk dapatkan melalui sistem pengurusan pembelajaran bab 8
ReplyDelete